Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Staré zlaté časy (1)

Řeknu vám, pane Kužel, že jsem zažil čtyři režimy, ale tenhle, tenhle je z nich nejhorší, pravil pan soused seshora. Zalapal jsem po dechu, ale pak jsem uvážil:

Pan soused -

  • je člověk úctyhodného stáří, jako ostatně všichni, kdo zažili první republiku, a země je dosud nosí
  •  prožíval tehdy těžké chvíle v rodině
  • působil velmi pozitivně a aktivně v našem bytovém družstvu

a tak jsem se zdržel veškerých komentářů a zmizel ve svém panelákovém kutlochu. Tam jsem pak začal přemýšlet, zda je v mém životě něco, po čem by se mi z doby bolševismu stýskalo.  Dlouho jsem šátral, až jsem na to přišel:  Vepřové ve vlastní šťávě. Leckdo to nepamatuje, někomu to vypadlo, ale ta konzerva, to bylo NĚCO.  Kvalitní maso, sádlo a šťáva. Lahoda. Když jsem si takovou koupil v době polistopadové, převalovala se mi v ústech jakási podivná hmota nevábné chuti. Podíval jsem se na složení a ejhle, kromě masa a sádla také vepřové kůže.  No dobře, příště si dám pozor. Ale moc jsem si nepomohl, ty kůže obsahovaly VŠECHNY. Podivné. Mohl bych zde rozvinout konspirační teorii, že za tím vězí harvardský Viktor, ale on za své jméno nemůže a stejně by mi to nikdo nesbaštil.

Ale samozřejmě, nejen konzervami živ je člověk, a tak jsem se rozhodl propátrat tu dobu úplně ode dna. Přece musím najít něco podstatného. Nejstarší vzpomínka, kterou vůbec mám, má tvar jakési pochmurné kovové obludy. Když jsem ji tátovi po letech popisoval, řekl mi, že to byl obrněný transportér, okolo

kterého jsme chodili v Gruntu, tedy v mých necelých dvou letech. Ta potvora tam zbyla po neporazitelné wehrmacht. Z Dolního Podluží, jak byl Grunt po válce přejmenován,  jsme byli „vyakčněni“ v oněch necelých dvou letech mého věku. Moji rodiče, oba učitelé, kteří nebyli moc praktičtí a už vůbec ne zámožní, sehnali horko těžko nějaké bydlení v Benátkách – ale ne v těch na laguně. Maminčini rodiče měli minidomek v Benátkách nad Jizerou a naši chtěli být v blízkosti. Z té doby si toho pamatuju už více, leccos mám i na fotkách. Takový dětský kočárek, to byl odlehčený tank. Stalo se, že mě maminka zaparkovala před krámkem ve strmé ulici a zatímco nakupovala, jakýsi uličník si nasedl na moje vozidlo a rozjel se po chodníku dolů. Když to už jelo moc rychle, tak seskočil. Nějací lidé mne pak dole pochytali, v důsledku čehož mohu psát tento blog. Dnešní kočárky jsou daleko bezpečnější: pod tíhou rošťáka by se takový výrobek okamžitě zhroutil, pasažér by vypadl a nanejvýš by se jen umazal od země. Ale ten kočárek byl, jako skoro všechno, co rodiče měli, předválečný a bůhví, z kolikáté ruky. Odvozil i moji sestru, která se narodila ve čtřicátém osmém.

Asi v padesátém jsme se přestěhovali  do Děčína, kde bydleli všichni tři maminčini sourozenci a kam se také přesunuli její rodiče. Bydleli jsme v německy romantickém domě s věžičkou, v níž byla malá místnost. My jsme obývali přízemí, v prvním patře bydleli domácí Kr., kteří asi dostali ten domek levně jako konfiskát. Moc se na ně nepamatuju, snad jen to, že kradli jako straky.

Krátce před tím, než maminka umřela (v březnu 1951), mám řadu vzpomínek na rádio. Byla to kouzelná Philipska s magickým okem. Rodiče i s tátovou matkou večer poslouchávali a vypadali při tom nějak pochmurně. A pak říkali o někom, že dostal provaz. S provázky jsem si hrál rád a moc jsem nechápal, proč se při tom všichni tak divně tváří.

Tak, tohle bylo na zkoušku. Když mi naklikáte nějakou rozumnou karmu, tak časem napíšu pokračování.

Autor: Karel Kužel | neděle 21.2.2010 0:38 | karma článku: 29,61 | přečteno: 2265x
  • Další články autora

Karel Kužel

Kapitalismus asistovaný

Běžné definice kapitalismu jsou založeny na Marxově pojetí historie lidstva. Podle něj je tím nejpodstatnějším rozvoj výrobních vztahů a výrobních prostředků. Jsou ovšem i pohledy jiné, a to jak na historii, tak na kapitalismus.

2.3.2024 v 9:43 | Karma: 12,29 | Přečteno: 505x | Diskuse| Společnost

Karel Kužel

Bůh experimentátor

Bůh je všemocný, laskavý, přísný, trestající, pomáhající, milosrdný a slitovný. To jsou jeho nejobvyklejší charakteristiky napříč monoteistickými náboženstvími. Má také zálibu v experimentování či hraní?

14.1.2024 v 17:52 | Karma: 9,06 | Přečteno: 189x | Diskuse| Společnost

Karel Kužel

Postraš a panuj

Rozděl a panuj bylo pravidlo, které uplatňovala Římská říše. Připustila sjednocení (vnitřního) nepřítele a padla. Jaké pravidlo platí pro vládu nad světem?

11.12.2023 v 21:16 | Karma: 12,63 | Přečteno: 541x | Diskuse| Společnost

Karel Kužel

Tak jsme ve válce...

O vojevůdcích se traduje, že promýšlejí budoucí války se zbraněmi dob minulých. Politici jsou závislí na představách generálů, kteří jim vyprávějí o důležitosti mezikontinentálních raket atd.. Jak by to vypadalo doopravdy?

11.4.2023 v 18:00 | Karma: 16,84 | Přečteno: 808x | Diskuse| Společnost

Karel Kužel

Časová subsidiarita

Subsidiarita je pojem, kterým se ráda a často ohání většina představitelů Evropské Unie. Není to jejich vynález, i jiné fungující instituce ji nejen vyznávají, ale dokonce opravdu praktikují.

28.3.2023 v 8:00 | Karma: 10,64 | Přečteno: 309x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

Ukrajinská armáda na frontě postupně míří k bankrotu, varuje analytik

28. dubna 2024

Podcast Ukrajinská armáda na frontě čelí čím dál většímu tlaku. Především v Donbasu je situace kritická....

VIDEO: Paraglider se zřítil ze třiceti metrů na poušť. Sám si zavolal záchranku

28. dubna 2024  11:45

Třiatřicetiletý Anthony Vella testoval nad texaskou pouští severozápadně od Austinu motor BGD Luna...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

  • Počet článků 231
  • Celková karma 12,29
  • Průměrná čtenost 982x
https://www.karelkuzel.org 

Zájmy: cyklistika, fotografie, politika, společnost. Vyznávám diskusi, konfrontaci názorů. Leckdy provokuji. Svoboda je více než dobro. Členem KSČ jsem nikdy nebyl z důvodu oboustranného nezájmu. Totéž platí o StB. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky