Politický Uroboros
Osobně představu “zakruhování” politické pravolevé osy nesdílím. Ale jako člověk od přírody hravý musím připustit, že s kolečkem si člověk užije více legrace než s bůhvíjak dlouhou tyčí. Kroužkem ze sešroubované pumpičkové hadičky si může krásně točit kolem prstu, větší trubka je třeba obruč hula hoop - efektivní cvičební pomůcka pro kreativní domácí trénink, jak praví reklama, zcela jistě seriózní. Muž posílí zchoulostivělý kardiovaskulární systém, žena získá štíhlý pas.
Ale vyjděme od jednorozměrné osy. Velmi zjednodušeně řečeno, pravice se ztotožňuje s ekonomickým liberalismem, levice hájí zásahy státu do ekonomiky. Ekonomický liberalismus se zakládá na víře, že lidé sami si jsou schopni vytvořit spontánní řád, který funguje sám od sebe a nevyžaduje nějaké institucionální řízení. Kupodivu „Laissez-faire” není vynález evropských liberálů, jeho předznamenání nalezneme už u čínského mistra Lao-c', jedné z nejvýraznějších postav čínské filosofie. Současný Evropan má asi neurčité tušení o jím pojmenovaných principech jin a jang, méně ale o tom, že Lao-c’ hlásal princip nezasahování. Sbírka Tao Te ťing obsahuje ve své poslední části mnoho veršů věnovaných moudrému vládnutí:
66. Služ, abys vládl
Oceán přitahuje řeky a vodní toky, neboť je pod nimi.
Proto vládne údolím a vše do něj proudí.
Ten, kdo chce lidem vládnout, musí sám sebe stavět níže,
kdo chce vést druhé, musí jim pokorně sloužit.
Takto se lidé nebudou cítit vládcem utiskováni,
budou jej chválit a půjdou za ním bez reptání.
Když se vládce nad nikým nepovyšuje,
nikdo se nesnaží jej převýšit.
72. Nepředváděj svou moc.
Když se lidé bojí moci,
předznamenává to katastrofu.
Nevměšuj se do jejich domovů,
nečiň jejich život těžším.
Nebudeš-li zasahovat do životů poddaných,
nebudou proti tobě rebelovat.
Moudrý vládce nepředvádí svou moc,
nevyžaduje od ostatních pocty.
Cení si toho, co je uvnitř,
ne toho, co je venku.
75:Jsou-li daně vysoké, lidé trpí nouzí,
jsou-li zákony přísné, lidé rebelují.
Když vidí, že vládce žije rozmařile,
přestává lidem záležet na životě.
Moudrý vládce jedná v zájmu lidí;
důvěřuje jim a nechává je v klidu.
V současné době snad lze za určitý extrém „Laissez-faire” považovat myšlení anarchokapitalistů.
To je docela zábavná parta, která se baví vymýšlením, jak nahradit jakoukoliv funkci státu spontánně vytvořenou institucí. V žádném případě nehlásají nenávist ke komukoliv, kdo by jim chtěl v těchto konstrukcích překážet. Jejich myšlenky nemají nic společného s problémy náboženskými, sociálními, politickými. Mají několik možná konkurentů, jako jsou minarchisté a další, o kterých běžný člověk nemá tušení.
Avšak podíváme-li se, co praví o extrémech pravice wikipedie, shledáme, že…
“Jádrem světonázoru krajní pravice je organicismus, představa, že společnost funguje jako celistvá, organizovaná a homogenní živá bytost. Tato koncepce, přizpůsobená společenství, které chtějí konstituovat nebo rekonstituovat (ať už na základě etnické příslušnosti, národnosti, náboženství nebo rasy), je vede k odmítání jakékoli formy univerzalismu ve prospěch autofilie a alterofobie, tedy k idealizaci "my" a vylučování "oni"”
Tedy tohle dělení na “my” a “oni” je opravdu těžko hledat u ekonomických liberálů. Dokonce ani výše zmíněné výstřelky anarchokapitalistů něco takového nenaznačují. Zřejmě je fenomén extrémní pravice vytvořen jaksi ze vzduchu, bez návaznosti na pravici standardní. Vtírá se představa krabice, do které se nahází vše nepřijatelné, nechutné, nehumánní a vůbec vše, co budí odpor každého slušného člověka, a na víko se napíše KRAJNÍ PRAVICE.
O krajní levici se vyjadřuje wikipedie o dost přesněji:
“Za krajně levicové ideologie se obvykle považují některé proudy anarchismu (výhradně mimo anarchokapitalismu), většina proudů marxismu, zejména marxismus-leninismus, komunismus a revoluční socialismus. …”
Předpokládám, nebo aspoň doufám, že do těch krajně levicových patří i neomarxismus, který se jeví jako velice životaschopný.
Vrátíme-li se ke starému dobrému Uroborovi, pak můžeme hodnotit jeho boj se sebou samým asi takto: Krajní pravice je spíše jakýsi přílepek, který nemá pro čistě pravolevé tělo žádný význam. Naproti tomu krajní levice se má k světu docela dobře a ten neorganický přílepek hladově požírá. Není ho žádná škoda, ale otázkou je, kde se to požírání zastaví.
Karel Kužel
Kapitalismus asistovaný
Běžné definice kapitalismu jsou založeny na Marxově pojetí historie lidstva. Podle něj je tím nejpodstatnějším rozvoj výrobních vztahů a výrobních prostředků. Jsou ovšem i pohledy jiné, a to jak na historii, tak na kapitalismus.
Karel Kužel
Bůh experimentátor
Bůh je všemocný, laskavý, přísný, trestající, pomáhající, milosrdný a slitovný. To jsou jeho nejobvyklejší charakteristiky napříč monoteistickými náboženstvími. Má také zálibu v experimentování či hraní?
Karel Kužel
Postraš a panuj
Rozděl a panuj bylo pravidlo, které uplatňovala Římská říše. Připustila sjednocení (vnitřního) nepřítele a padla. Jaké pravidlo platí pro vládu nad světem?
Karel Kužel
Tak jsme ve válce...
O vojevůdcích se traduje, že promýšlejí budoucí války se zbraněmi dob minulých. Politici jsou závislí na představách generálů, kteří jim vyprávějí o důležitosti mezikontinentálních raket atd.. Jak by to vypadalo doopravdy?
Karel Kužel
Časová subsidiarita
Subsidiarita je pojem, kterým se ráda a často ohání většina představitelů Evropské Unie. Není to jejich vynález, i jiné fungující instituce ji nejen vyznávají, ale dokonce opravdu praktikují.
Karel Kužel
Jak vládnout prostřednictvím signálů
Češi by mohli posloužit jako důkaz, že něco takového nemůže fungovat. Kupodivu ale v zemi, která je mnohem větší a má asi stočtyřicetkrát více obyvatel a mnohem více národnostních menšin než my, se tento způsob docela osvědčuje.
Karel Kužel
Strategická osvěta
Propaganda je prastarý nástroj pro řízení společnosti. Slovo propaganda má v současné době poněkud negativní konotace, proto se někdy používá výraz “strategická komunikace”. Důležitou součástí propagandy je osvěta.
Karel Kužel
Rozcestníky civilizace
Každá civilizace prochází během svého vývoje řadou “rozhodovacích bodů”, které mají klíčový význam na její další vývoj. V současné době lze mluvit o několika paralelních civilizacích. Probíhá jejich vývoj srovnatelně?
Karel Kužel
Bojové umění propagandy
Nejvyšší úroveň informací je prý pro lidi přemýšlivé a vzdělané. Následuje vyprávění pro dav a nejnižší úroveň, rovina osobní, je pro lůzu. Zhruba tak pravil starý řecký filozof.
Karel Kužel
Putinovo “odcházení”
Doba se mění a s ní i způsoby řízení společnosti. Moderní lidé s klipovitým vnímáním světa jsou přístupní mediální komunikaci. Vítězí u nich vůdci zdatní hlavně v mediální oblasti. Jaké šance má z tohoto hlediska ruský prezident?
Karel Kužel
Svoboda jedince
Západní společnost považuje sama sebe za individualistickou a svobodnou. Lidé v ostatních civilizacích připadají západnímu demokratovi jako nerozlišitelný dav bez tváří. Například Číňan je prý totálně řízen a sledován
Karel Kužel
Předčasný konec století
Fin de siecle (francouzsky „konec století“) je označení pro epochu na přelomu 19. a 20. století a zejména pro její umělecké styly a duchovní atmosféru. Co když zažíváme v dnešních dnech pocit konce století JEDNADVACÁTÉHO?
Karel Kužel
Válka proudů 2
Rozšiřování elektrizačních soustav na co největší území má své meze. Řešením je propojení dílčích střídavých soustav stejnosměrným přenosem. Jaké jsou možnosti a perspektivy stejnosměrných elektrizačních soustav?
Karel Kužel
Válka proudů 1
Elektrická energie, která je krví ekonomiky, se rozvádí složitým a velmi zranitelným systémem. Střídavý proud pulzující tímto systémem byl zpočátku šťastným řešením. Zůstane jím nadále?
Karel Kužel
Kapitalismus selhal, socialismus taky. Co teď?
Socialistické impérium se rozpadlo před více než třiceti lety, ale nadřazenost nejsilnější kapitalistické mocnosti zažívá silné otřesy ne-li přímo sestup. Vzhůru míří ekonomika, která není ani kapitalistická ani komunistická
Karel Kužel
Mezilidská komunikace
V knize Eric Berne: Jak si lidé hrají popsal autor základní typy (komunikačních) interakcí mezi lidmi. Jak se dají uplatnit jeho teorie v řízení společnosti? Jak v propagandě?
Karel Kužel
Svoboda slova na internetu
Internetová média dávají netušené možnosti šíření myšlenek a informací. To má své výhody i nevýhody. Někoho děsí šíření myšlenek, které považuje za nebezpečné. Ti nejhorší se obávají ohrožení celé společnosti či dokonce lidstva.
Karel Kužel
Pošmourná revoluce
Žijeme v přelomové době, jejíž zvraty by si zasloužily uměleckého ztvárnění a filozofického vytvoření nové ideologie. Nic takového vidět není. Proč?
Karel Kužel
Národ a jeho zájmy
V předvolebním období se dostává do popředí otázka národních zájmů. Strany se předhánějí v tom, která z nich lépe poslouží našemu národu. Jak vlastně definovat národ a jeho zájmy? Existuje nějaké české specifikum?
Karel Kužel
Jsem nebinární - tedy jak se to vezme!
Termín “nebinární” značí většinou zastřešující kategorii pro genderové identity, které nejsou výlučně mužské ani ženské, ale “něco mezitím”. Smí se nebinarita aplikovat třeba také na světonázor? Může být politika barevná?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 231
- Celková karma 12,28
- Průměrná čtenost 982x
Zájmy: cyklistika, fotografie, politika, společnost. Vyznávám diskusi, konfrontaci názorů. Leckdy provokuji. Svoboda je více než dobro. Členem KSČ jsem nikdy nebyl z důvodu oboustranného nezájmu. Totéž platí o StB.